5 pomysłów na zdrowe przekąski dla dziecka

Jako zagorzali, można powiedzieć, przeciwnicy sklepowych słodkości podawanych dzieciom – co rusz wymyślamy nowe przekąski, którymi raczymy Małego Człowieka. No dobra – ja wymyślam. Ale korzystamy na tym we troje! Bo ciągle próbujemy czegoś nowego. A jakby było mało: wcale nie stoję przy garach całe dnie! Bo są to proste, szybkie w przygotowaniu i pyszne rzeczy! Zrobiliśmy taki mały ranking pięciu najprostszych, najszybszych i najpyszniejszych właśnie przekąsek dla maluchów (i nie tylko!), którym chcemy się dziś z Wami podzielić!

***

Propozycja pierwsza: budyń jaglany

Składniki: 100 g kaszy jaglanej, łyżeczka miodu lub pół banana (zamiast cukru), szklanka mleka, owoce (maliny, borówki, jagody, kiwi – szczególnie polecane)

Na początek oczywiście opłukać kaszę, zalać wodą, gotować do chwili aż cała ta woda z garnka zniknie. Dodać mleko, dodać miód. Zmiksować następnie – aż do momentu, gdy konsystencja będzie jednolita. Banalnie proste. A owoce? Osobiście polecam kiwi, maliny, banany – absolutnie pyszny wychodzi z nimi! Mój mały bohater uwielbia z kolei w wersji bananowej i z borówkami. Ta ostatnia, gdy zmiksujemy owoce – ma niesamowicie apetyczny, lawendowy kolor.

Propozycja druga: twarogowe placuszki owocowe

Składniki: kostka chudego twarogu, jajko, garść malin lub jagód, łyżeczka miodu

Wszystko blendujemy na jednolitą masę, rozgrzewamy patelnię i nakładamy łyżką, formując kształtne placuszki. Smażymy aż do zarumienienia. Z tylu składników wychodzi jakieś 4-5 placuszków. U nas Mały Człowiek pochłania je za każdym razem, ulubiona wersja to ta z malinami.

Propozycja trzecia: babeczki owsiane z owocami

Składniki: 2 szklanki płatków owsianych, dwie szklanki mąki pszennej, kostka masła, 3/4 szklanki brązowego cukru, łyżeczka proszku do pieczenia, owoce

Wszystkie składniki oprócz owoców wyrabiamy ręcznie, dzielimy na dwie części. Wychodzi o konsystencji kruszonki. Jedną połową wykładamy foremki do muffinek. Na to kładziemy owoce (np. maliny, truskawki, jagody) i posypujemy resztą ciasta – kruszonką. Do rozgrzanego piekarnika wstawiamy na jakieś 40-45 minut i pieczemy w 180 stopniach.

Propozycja czwarta: tarta z masłem orzechowym

Składniki: 1 i 1/2szklanki mąki, 1/4 szklanki brązowego cukru lub 1/2 banana, 1 jajko, kostka masła, masło orzechowe

Mąkę, cukier ( lub rozgnieciony banan ), jajko i masło mieszamy na jednolitą masę, dodajemy ociupinkę soli, gotowe ciasto wkładamy do lodówki na +/- 40 minut. Później je rozwałkowujemy, nakłuwamy widelcem lub wykałaczką na całej powierzchni, układamy w formie i pieczemy przez 35 minut w 180 stopniach. Tutaj pisałam również o drugiej wersji tej tarty – klik!

Propozycja piąta: sałatka makaronowa na słodko

Składniki: makaron pełnoziarnisty (np. rurki), owoce, sok z połowy cytryny

Gotujemy makaron, owoce kroimy w kostkę/kawałki. U nas świetnie sprawdza się zestaw: banan, kiwi, dodatkowo np. maliny czy borówki sezonowo. Na odcedzony makaron wrzucamy owoce, skrapiamy sokiem z cytryny i… gotowe!

***

Pięć pomysłów na wyciągnięcie ręki – nic tylko próbować! Błyskawiczne w przygotowaniu, zdrowsze niż batonik czy chipsy, o wiele bardziej odżywcze i smaczniejsze! Czasami – jeszcze w czasie, gdy z Małym Człowiekiem byłam sama – słyszałam pytania, jak znajduję czas na grzebanie w kuchni, skoro posiłki Jemu przygotowuję tak różnorodne i bogate. Ale co czasochłonnego lub trudnego jest we wrzuceniu kawałka ryby czy kurczaka by się gotowały? Umyciu, pokrojeniu i również wrzuceniu warzyw? Ugotowaniu budyniu? Kilka minut. W czasie, gdy – dla przykładu – usmażyłabym schabowego i przygotowała frytki (tak, roczniaki już bywają tak karmione!), zdążę przygotować Małemu Człowiekowi jedzenie na cały dzień…

Musiałam znaleźć sposób na to by gotować smacznie, zdrowo i… szybko. Ogarniając podwójną rolę, dziecko, pracę, dom, studia – każda minuta była i jest na wagę złota. Nie widzę nic złego w tym, że nasze dziecko je prosto. Że nie podajemy jemu wysoko przetworzonych produktów, kiedy tylko się da tego uniknąć. Że nie kupujemy sklepowych słodyczy, w zamian tworząc domowe słodkości – z o wiele lepszym składem. Dopóki mamy na to wpływ i dopóki się da, będziemy dbać o Jego zdrowe odżywianie.

A Wy?  Macie jakieś proste, sprawdzone przepisy na domowe smakołyki dla pociech?

***

11 Responses

    1. U nas wcześniej jajka na twardo i sadzone były tylko do przyjęcia, od niedawna zapanowało szaleństwo jajecznicowe. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top